"Grote, gedurfde stappen." Die wil topman Steve Jobs naar eigen
zeggen nemen met de miljarden die Apple in kas heeft.
Tijdens de vergadering van aandeelhouders eind februari 2010 verklaarde Jobs
de komende jaren agressief te willen zijn. Wat Apple precies wenst op te
slokken werd overigens niet duidelijk.
Apple is niet de enige techreus met een goed gevulde oorlogskas. Ook Google
zit op een grote stapel cash. Topman Eric Schmidt zei september 2009 iedere
maand een aankoop te willen doen. Tot nu toe ligt Google op schema.
Volle oorlogskas
De volste portemonnee in de techwereld is echter van Microsoft. Het bedrijf
heeft ruim 36 miljard dollar aan contanten en vorderingen. Google en Apple
hebben ieder bijna 25 miljard dollar op zak.
Bekijk de grafiek: Volle
kassen van techreuzen
Gezamenlijk hebben de drie techreuzen 85 miljard dollar (62,5 miljard euro) in
kas. Voor dat bedrag zijn de economieën van Luxemburg en Costa Rica tezamen
een jaar lang draaiende te houden. Of de economie van IJsland voor een jaar
of zes, zeven.
Koopgraag
Vooral Google staat bekend als koopjesjager. Wat het bedrijf zelf niet
ontwikkelt, koopt het en integreert het in bestaande diensten. Zo kocht
Google in de afgelopen maanden Aardvark, een zoekmachine waar mensen elkaar
helpen met het vinden van informatie, mobiel advertentiebedrijf Admob,
mobiele e-maildienst reMail
en fotobewerksite Picnik.
Vrijdag 5 maart voegde Google het bedrijfje DocVerse toe aan zijn collectie,
een manier om ook online gebruik te maken van Office, het softwarepakket van
concurrent Microsoft.
Apple en Microsoft zijn iets minder koopziek. Apple kocht in 2009 online
muziekdienst Lala
en begin 2010 mobiel advertentiebedrijf Quattro.
Microsoft investeerde in 2009 vooral in softwarebedrijfjes.
Maar wat zijn de komende tijd overnamedoelen voor Apple, Google en Microsoft?
Z24 zet een paar potentiële prooien op een rijtje, op basis van bestaande
speculaties en eigen inzichten. Sommige liggen voor de hand, andere zijn
minder waarschijnlijk, maar niet minder interessant.
Waar zou Apple's oog op vallen?
Apple noemt zichzelf inmiddels de grootste verkoper van mobiele apparaten -
in omzettermen. Om meer grip te krijgen op de productie van zijn mobiele
gadgets (telefoons, laptops, tablets), zou Apple zijn oog kunnen laten
vallen op belangrijke leveranciers van onderdelen.
Chipmaker
Waarom bijvoorbeeld geen eigen chipmaker kopen? Microprocessors zijn cruciaal
voor (mobiele) apparaten, zowel die van Apple zelf als voor de gadgets van
concurrenten. Op de beurs kost fabrikant AMD zo'n 5,7 miljard dollar.
Mogelijk de belangrijkste ontwikkelaar van smartphonechips, Qualcomm, zou
helemaal een prachtige aankoop zijn. Hiervoor zou Apple echter flink moeten
bijlenen: de marktwaarde van Qualcomm is bijna 66 miljard dollar.
Ook geheugenmaker Sandisk mag op de lijst van leveranciers die goed bij Apple
passen.
Internetbellen
Een interessante toevoeging voor Apple's iPhone is een dienst om via internet
gratis, of goedkoop, te bellen. Webbeldienst iCall is een relatief kleine
partij. Marktleider Skype, nu grotendeels in handen van investeringsfondsen,
kost volgens een ruwe schatting 2,75 miljard dollar.
Content
Apple maakt vooral gadgets, geen content. De muziek, programma's en games op
Macs en iPhones komen van derden. Vermoedelijk houdt Apple vast aan deze
strategie. Maar je weet het nooit bij het bedrijf van Steve Jobs.
Contentmakers en -distributeurs die Apple niet zouden misstaan, zijn onder
meer gamemakers Take-Two en Electronic Arts, video- , film- en
tv-leveranciers TiVo, Netflix en Hulu en online muziekdienst Spotify.
Sonos
Nog een aardig idee: bieden op Sonos, een producent van audioapparatuur. Met
zijn muziekwinkel iTunes en muziekspeler iPod zit Apple al goed in de
muziek. Een bedrijf als Sonos maakt Apple sterker als audiomerk. Wat Sonos
zou moeten kosten, is onbekend.
Adobe
Een overname die het meest zou verrassen, zou de aankoop van Adobe door Apple
zijn. Regelmatig klagen iPhone-gebruikers dat Adobe's Flash niet werkt op de
Apple-telefoon. Flash is een veelgebruikte toepassing voor online filmpjes
of animaties, die op de iPhone dus niet tonen.
Met een overname zou Apple dit probleem kunnen verhelpen en bovendien de
populaire beeldbewerkprogramma's Photoshop en Illustrator binnenslepen.
Adobe's marktwaarde: 18 miljard dollar, minder dan de 25 miljard die Apple
in kas heeft.
Interessant voor Google
Vrijwel alles dat publiek trekt op (mobiel) internet is interessant voor
webgigant Google. Online succes Twitter hoort daar ook bij, net als
muziekdienst Spotify.
Meer video?
Google bezit Youtube al, maar de vraag is hoeveel de videosite eigenlijk
bijdraagt aan de omzet van Google. Het opkopen van een site als Hulu, die
online tv-series toont, webfilmbedrijf Netflix of de aankoop van TiVo, dat
via een kastje digitale tv aanbiedt, zou het videoaanbod van Google
versterken. Hoeveel extra omzet deze bedrijven Google zouden brengen is
echter de vraag. Ook is niet zeker of Google in de ogen van toezichthouders
daardoor te dominant zou worden.
Tomtom
Voor zowel Google als Apple, is het Nederlandse navigatiebedrijf Tomtom het
overwegen waard. De navigatiekastjes zijn voor Google en Apple van
ondergeschikt belang. De kaarten en navigatiesoftware van Tomtom zijn echter
wel van toegevoegde waarde, vooral voor mobiele toepassingen.
Banensite
Om extra inkomsten te generen, is het opkopen van een banensite geen gek
idee. Deze banen kunnen dan bovendien makkelijk gevonden via de zoekmachine
van Google. Eén optie is Monster Worldwide, het moederbedrijf van
Monsterboard in Nederland. Op de beurs kost Monster ongeveer 1,9 miljard
dollar.
HTC
Het is wellicht vergezocht, maar Google kan een telefoonmaker opslokken.
Onlangs presenteerde het zijn eerste eigen telefoon, de Nexus
One. Mocht de verkoop van mobieltjes voor Google echt een speerpunt
worden, dan is de aankoop van HTC een mogelijkheid. De Taiwanese
telefoonmaker bouwt nu al de Nexus voor Google.
Hapjes voor Microsoft
Microsoft is groot geworden met softwarepakketten. De komende tijd zal het
hier geld in blijven steken. Bovendien zal Microsoft veel investeren in het
ontwikkelen van online software.
Microsoft staat op dit moment niet bekend als het meest innovatieve bedrijf.
Iedere kleine innovatieve specialist van websoftware zou een aardige
toevoeging zijn aan de kennis van Microsoft. Verrassend zou een bod op
Twitter zijn. Het zou de positie van Microsoft online versterken, maar heel
waarschijnlijk is zo'n overname niet.
Salesforce
Een spannende optie is Salesforce. Dit bedrijf levert zakelijke programma's,
die alleen maar online te gebruiken zijn. Het is hiermee een voorloper in de
zakelijke cloud, het alleen maar online leveren van opslag,
rekenkracht en programma's.
Microsoft-baas Steve Ballmer benadrukte donderdag 4 maart dat de toekomst van
het bedrijf in de cloud ligt. De aankoop van een bedrijf als Salesforce zou
Microsoft een grote duw in die richting geven.
Gamemaker
Microsoft heeft een eigen spelcomputer de Xbox. Met 36 miljard dollar op zak,
zou Microsoft zich niet verslikken bij de aankoop van een gameontwikkelaar
als Take-Two of Electronic Arts.
De Xbox is naast spelcomputer ook te gebruiken als dvd-speler of opslagplek
voor muziek. Om een nog prominentere plek in de huiskamer te claimen, is een
digitaal tv-bedrijf als het Amerikaanse TiVo een aardige aanvulling.
Telefoons?
Ook Microsoft probeert, net als Google en Apple, op mobiel vlak potten te
breken. Zijn huidige systeem voor smartphones, Windows Mobile, verliest
echter marktaandeel. Windows Phone, een nieuw systeem dat eind 2010 uitkomt,
moet daar verandering in brengen.
Een noodgreep om terug in de mobiele race te komen, zou een eigen telefoon
zijn. De geruchten gonzen al lang rond, maar vooralsnog is er geen
Microsoft-telefoon te bekennen. De overname van een telefoonmaker is een
optie. Palm bijvoorbeeld, is nu niet bijzonder succesvol, maar wel
betaalbaar (1 miljard dollar).
Bekijk ook de grafiek: Hapjes
voor Apple, Google en Microsoft.
Investeren
Los van alle mogelijke koopjes, zullen Apple, Google en Microsoft alle drie
veel geld steken in nieuwe internetprojecten. Microsoft zegt veel dollars te
willen investeren in de cloud. Het bedrijf werkt bijvoorbeeld aan een online
versie van zijn kantoorsoftwarepakket Office.
Apple heeft al een online opslag en komt mogelijk met muziek die direct op
internet te beluisteren is. En Google doet eigenlijk alles online.
Dit vergt van alle drie de bedrijven grote investeringen in onder meer
datacentra, waar alle online gegevens en rekenkracht worden beheerd.
Dividend?
Zien aandeelhouders nog iets terug van al die miljarden die nu liggen te
wachten op een mooi doel? Van deze drie techreuzen keert alleen Microsoft
dividend uit.
Dividenden zijn voor gearriveerde bedrijven, zo lijken Apple en Google te
redeneren. Groeibedrijven kunnen hun geld beter terug in de onderneming
steken. Groeibedrijven zijn Apple en Google zeker, start-ups zijn het echter
al lang niet meer. Wellicht dat ook de aandeelhouder op een gegeven moment
mag profiteren van hun enorme techkapitaal.
Lees ook:
mobiele markt
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl